New L200

  |   Mitsubishi

Na negen jaar en een productie van 1,3 miljoen auto’s** staat de vierde generatie van de Mitsubishi L200 pick-up op het punt vervangen te worden door de geheel nieuwe vijfde generatie. Die maakt zijn Europese debuut op de 85e Internationale Autosalon van Genève.*

 

Dit model is bijzonder belangrijk voor Mitsubishi Motors. De nieuwe L200 is ontwikkeld als de “Ultimate Sport Utility Truck” die een nieuwe standaard zet op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid, interieur comfort  en manoeuvreerbaarheid, om tegemoet te komen aan gevarieerdere eisen die gebruikers aan een dergelijk voertuig stellen.

 

  • Geheel nieuwe, dynamische vormgeving met behoud van de kenmerkende ‘J-lijn’, het handelsmerk van de huidige L200 met dubbele cabine. Het nieuwe model heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,42 Cd en een uitstekende verhouding tussen gewicht en vermogen.
  • Volledig nieuwe 2,4-liter Clean Diesel-motor (4N15), met een vermogen van 154 of 181 pk (113 of 133 kW) en een maximumkoppel van 380 resp. 430 Nm. Dit is een variant van de 4N13-motor uit de ASX en de Lancer en de 4N14-motor uit de Outlander, maar met een grotere cilinderinhoud. Met deze motor daalt de CO2-emissie van 199 g/km*** voor de huidige L200 naar 169 g/km**** voor de nieuwe L200. De concurrentie laat 180 tot 265 g/km noteren.
  • Geheel nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak (en een nieuwe vijftrapsautomaat) voor betere prestaties, minder CO2-uitstoot en minder onderhoud.
  • Meer binnenruimte bij compacte buitenmaten (en nog steeds met de kleinste draaicirkel in zijn segment: 11,8 meter), terwijl de lengte van de laadruimte kan wedijveren met die van de concurrentie.
  • Duidelijk beter kwaliteitsgevoel, een betere zitpositie voor de bestuurder, meer rijcomfort, effectievere isolatie van geluid en resonanties etc. Kortom: een comfortabelere rijervaring.
  • Extra gebruiksgemak dankzij dubbele deuren (i.e. vier portieren) voor de Club Cab.
  • Meer duurzaamheid door beter design: een sterkere carrosseriestructuur, een sterker chassis en een onderhoudsarme aandrijflijn (olie verversen niet meer bij 15.000 maar bij 20.000 km, de automatische transmissie is nu onderhoudsvrij in plaats van onderhoud bij 80.000 km, grondige anticorrosiebehandeling…).
  • Verbeterde passieve veiligheid, onder meer door de door Mitsubishi gepatenteerde RISE-carrosseriestructuur, airbag voor de knieën van de bestuurder…

 

Verbeterde actieve veiligheid:

  • Super Select Permanente 4WD (met lage gearing) is gebleven, nu voorzien van elektronische aansturing via een draaiknop op de console;
  • 7 procent grotere torsiestijfheid van het geheel nieuwe chassis;
  • verbeterde wielophanging;
  • Lane Departure Warning, Trailer Stability Assist, Hill Start Assist nu standard;
  • xenonkoplampen (met geïntegreerde led-dagrijlichten en bi-xenonprojectoren) voor superieur zicht tijdens lange ritten onder winterse omstandigheden en tijdens de nachtelijke uren

 

Nieuwe voorzieningen, onder meer (afhankelijk van model en land):

  • achteruitrijcamera;
  • sleutelloze bediening met start-/stopknop voor de motor;
  • Cruise Control met adaptieve snelheidsbegrenzer;
  • automatische gescheiden airconditioning;
  • schakelpeddels aan de stuurkolom;
  • stuurkolom in hoogte en diepte verstelbaar;
  • Digital Audio Broadcasting-radio;
  • USB-aansluiting et cetera.

 

Mitsubishi Motors Thailand produceert de geheel nieuwe Mitsubishi L200 voor alle markten ter wereld. Komende zomer introduceert Mitsubishi de auto in Europa, zowel in Club Cab- als in Double Cab-uitvoering.

 

*www.salon-auto.ch
**per september 2014
***199 tot 233 g/km
****169 tot193 g/km

 

Uitrusting kan per land verschillen